• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Uitleg over het aanbrengen van blanke lak op decals, stickers en andere media, maar ook goed toe te passen op andere objecten.

Ik ontvang vaak mailtjes van mensen die last hebben van diverse problemen na het aflakken van materialen.
Een groot probleem bij aflakken is vaak het niet goed weten hoe te werk te gaan.
Op een spuitbus staat vaak wel een richtlijn van de afstand, maar mijn ervaring leerde mij dat deze vaak niet goed bruikbaar is.
Bij Inkjet decals ontstaat vaak het probleem dat ondanks dat de decals afgelakt zijn, de inkt oplost tijdens het lossen van de decal.
Een ander probleem is wanneer de decal snel breekt bij het lossen, of juist beschadigd bij het lucht en water vrij maken van een decal.
Ook mensen die sticker materialen aflakken ervaren weleens problemen dat door de tijd heen de decal lijkt uit te lopen.
Hierdoor heb ik besloten om een kort artikel te schrijven hoe ik zelf mijn decals, stickers, computerkasten, telefoonhoesjes, auto delen etc aflak.
Dit artikel schrijf ik aan de hand van het aflakken van (A4/US letter) vellen decal of sticker materiaal, maar kan toegepast worden op vele of eigenlijk alle aflak werkzaamheden.
Ik gebruik over het algemeen Motip blanke lak uit een spuitbus, en anders een compressor met lakspuit en acryllak uit een fles.
Hieronder een beschrijving hoe ik dit doet, dit is een methode zoals ik deze van een autospuiter heb geleerd en lak zo al 10 jaar al mijn materialen af.
 
Hoe ik te werk ga:
Zelf spuit ik blanke lak in een ruimte van minimaal 15, tot zo een 20-25 graden.
Ik lak het vel in ongeveer een half uur in twee a drie lagen af, waarbij er wel echt een duidelijke lak laag aanwezig is.
 

- Plaats het vel op een stabiele en stof vrije ondergrond, en tape het vast met afplaktape.

- Zelf gebruik ik een reeds gelakte plaat mdf, welke ik af neem met een vochtige doek en wat ammonia.(kleefdoekjes kan ook als u deze heeft)

- Ik leg de plaat vervolgens plat op een ondergrond die ongeveer middel tot navel hoogte is.

- Een voordeel van plat werken is dat je makkelijk vlak over het oppervlak kan kijken of de laag goed dekkend is.

- Een nadeel is dat er makkelijk stofjes in de lak kunnen vallen, hierom lakken veel mensen vellen af door deze overeind te zetten.

- Dit is dan ook een keuze naar persoonlijke voorkeur.

 

Laag 1 

.. spuit ik vanaf zo een 30-35 cm afstand in een lichte doch aanwezige nevel. Hierbij nevel ik min of meer allemaal druppeltjes op het vel, eerste beweging in de lengte van het vel in stroken die elkaar net overlappen.
Vervolgens een paar minuutjes later spuit ik een zelfde nevel eroverheen over de breedte van het vel in stroken die elkaar net overlappen.
Zelf spuit ik altijd een klein proefstukje mee, of als ik een hoek op het vel heb dat ik niet ga gebruiken gebruik ik dit.
 

Voor laag 2

... voel ik op het proef stukje of dat de druppels lekker plakkerig zijn, net als dikke stroop.
Als dat het geval is spuit ik de tweede laag van iets dichterbij, ook weer in de lengte van het vel met goed overlappende stroken.
Bij deze laag spuit ik eigenlijk gelijk een goede vullende laag zodat ik een vol gedekt en glanzend geheel krijg.
De glans kan opkomen na een halve tot een hele minuut afhankelijk van de luchtvochtigheid en temperatuur.
Elke strook spuit ik in een normale vloeiende beweging in 1 a 2 seconden over de lengte van het vel (in A4 formaat).
 
Over het algemeen is het vel nu klaar.
 
Als ik toch twijfel spuit ik, als de lak weer goed plakkerig is, laag 3 eroverheen.
Deze breng ik aan op de zelfde methode als laag 2, maar dan in de breedte van het vel.
Afhankelijk van de hoeveelheid die ik denk dat er nodig is, doe ik deze iets sneller aanbrengen.
 
Als ik haast heb na laag 2 of laag 3 laat ik het geheel zo een half uur tot een uur drogen, en dan verwerk ik de decal al.
Normaliter laat ik de decal een aantal uren goed op temperatuur liggen, en daarna laat ik de ruimte afkoelen zodat ik de nacht over het vel kan gebruiken.
 

Extra tips:

- Ondanks dat veel blanke lakken op acryl/waterbasis zijn, zitten er in spuitbussen middelen om lakken vluchtig te maken.
Deze middelen zijn lichte vormen van oplosmiddelen en dus nog steeds schadelijk voor mens en natuur.
Gebruik dus altijd goede bescherming, zoals een bril, handschoenen en een ademhalingsfilter (stofmaskertje is voor stof niet om lak en chemie tegen te houden).
- Let op met de nevels als u eventueel een ruimte moet verwarmen met een (straal) kachel.
De nevels kunnen in een slecht geventileerde ruimte met een open kachel erin brand gevaarlijk of zelfs explosief zijn.
Met een slecht geventileerde ruimte bedoel ik ruimtes die niet met een directe of tafel afzuiger worden gefilterd.
- Als u van plan bent een (soort) spuitcabine te gaan maken, let dan op dat normale afzuigers en ventilators vonken door de spanning op een spoel.
Ook deze ventilatoren en afzuigers kunnen brand en explosie gevaar veroorzaken.
- Wees niet te zuinig met blanke lak, als je een normale goed dekkende laag blanke lak spuit is deze over het algemeen dunner dan een beschermfolie.
Over het algemeen is het beter om een dikkere maar goed opgebouwde laag aan te brengen, dan voorzichtig en te dun.
-Druipers ontstaan alleen wanneer een lak niet goed word opgebouwd, of de hechting onvoldoende is.
- Als je een object hebt afgelakt en je wilt toch de lak iets dikker opbouwen, dan kan dit binnen een aanzienlijke tijd zonder enig probleem door bovenstaande stappen 1 en 2 en evt 3 te volgen.
Mocht de lak al volledig uitgehard zijn, dan is het aan te raden, de lak lichtjes op te ruwen met korrel 2000 nat schuurpapier.
Let hierbij wel op dat als de lak in eerste instantie echt heel dun is, dat je er niet doorheen schuurt.
Maak na het schuren de ondergrond goed stof en vet vrij.
 
Ik hoop dat deze informatie voldoende is om problemen met het aflakken van decals, stickers en andere objecten uit de wereld te helpen.
Heeft u vragen dan kunt u mij deze gerust mailen, op of aanmerkingen zijn ook welkom.
Waar nodig zal ik deze how-to aanpassen aan de hand van op en aanmerkingen of nieuwe ondervindingen.